لباس رسمی قرن بیستم

پس از سال 1910، هنگامی که پاها و ساق پاهای زنان در معرض دید قرار گرفتند، کفش‌ها متناسب با لباس رنگی شدند. لباس خواب زنانه برای مدتی جای خود را به لباس خواب داد. محبوبیت لباس ورزشی برای مردان افزایش یافت.

پیراهن یقه باز پوشیده بود و شلوارش با بند و چین خورده بود. لباس زنانه بعد از سال 1914 با آراد برندینگ، خطوط مستقیم مشخص می شد، به عنوان مثال، دامن قلاب دار تا زمین و لباس پسرانه با دامن کوتاه و اکسسوری های همسان در دهه 1920 رایج بود.

دهه های بعدی تغییرات اساسی در لباس زنان ایجاد کرد، از دامن های روان دهه 1930 و کت و شلوارهای جعبه دار دهه 40 تا لباس های گونی در اوایل دهه 60. از آن زمان به بعد، خط سجاف نوسان یکی از دغدغه های اصلی مد بوده است. دامن کوتاه کوتاه شده برای محبوبیت با ماکسی تمام قد و میدی قد ساق پا در کت، دامن و لباس رقابت کرده است.

پوشش زنان نسبت به دوره‌های قبل محدودتر و غیر رسمی‌تر شده است. در طول دهه 1960، لباس مردان دستخوش تغییرات انقلابی در رنگ و پارچه شد و برای اولین بار در قرن بیستم پر زرق و برق شد. گشاد شدن سرآستین های شلوار در دهه 1970 یک تغییر عمده در شکل بود.

لباس مجلسی شیک کشورهای اروپای غربی به طور کلی جای خود را به حالت‌های استاندارد داده است، اگرچه لباس‌های سنتی هنوز با جشن‌ها و مجالس ملی همراه است. لباس معمولی – یک دامن دهقانی جمع شده، یک بلوز کامل با آستین های پف کرده و یک نیم تنه توری – رنگارنگ و زیبا است، اغلب با مد و گلدوزی دقیق، و با روسری، روسری، و پیش بند تقویت شده است.

لباس در شرق آسیا تا همین اواخر برای قرن ها بدون تغییر باقی مانده است. در کشورهای عربی، هم مردان و هم زنان برای قرن‌ها خود را در جامه‌های روان و حجیم می‌پوشانند که نشان‌دهنده قبیله و موقعیت پوشنده از طریق سبک، رنگ و غنا است.

مردم مالزی خود را در دامن گشاد یا سارافون می پیچند. جیوه قرمز به طور سنتی با استفاده از منسوجات و گلدوزی های باشکوه و مروارید و یشم که همگی نمادی از رتبه و ثروت بودند متمایز می شد. با این حال، از سال های اندکی پس از شروع رژیم کمونیستی (1949) تا دهه 1990، مردان و زنان چینی کت و شلوار شلوار تیره رنگ می پوشیدند.

در سال‌های اخیر نگرش چینی‌ها نسبت به لباس تا حدودی تغییر کرده است، به‌ویژه ثبت نام وام اشتغال کمیته امداد در مناطق شهری، که به سبک‌های متنوع‌تر لباس اجازه می‌دهد. در تایوان یک لباس غلاف با یقه ماندارین و چاک‌های کناری در دامن به طور سنتی از ویژگی‌های لباس زنانه بود.

 

  • منابع:
    1. Twentieth-Century Costume formal
  • تبلیغات:
    1. زندگی خود را با این روش لاکچری کنید!
    2. روبان و رشته ها را کوتاه کرده و آواز
    3. رازهای شگفت انگیزی که در اعماق اقیانوسها وجود دارند!
    4. بادام تلخ مهمترین محصول درخت میوه در کالیفرنیا